Informacje

Bądź czujny-oszuści działają metodą „na pracownika banku i aplikację AnyDesk”

Koluszkowscy policjanci każdego dnia otrzymują zgłoszenia dotyczące oszustw. Prowadzą postępowania, gdzie przestępcy działali metodą “na pracownika infolinii banku i aplikację zdalny pulpit”. Punktem wyjściowym w każdym przypadku było zainstalowanie przez pokrzywdzonych na swoim smartfonie lub komputerze aplikacji QuickSuport i AnyDesk, która pozwala sprawcom przejąć całkowitą kontrolę nad rachunkiem bankowym. Policjanci ostrzegają! Zanim zainstalujesz taką aplikację na swoim urządzeniu, upewnij się, czy nie rozmawiasz z oszustem!

Taki mechanizm oszustwa miał miejsce w przypadku przestępstwa, którego ofiarą padła mieszkanka Koluszek. 10 stycznia 2022 roku kobieta odebrała telefon od osoby podającej się za pracownika banku, w którym posiadała rachunek. Osoba ta podała oczywiście fikcyjne imię i nazwisko i poinformowała o tym, że właśnie wykryła na koncie bankowym kobiety włamanie, co w ocenie banku zrobił przestępca. Dla uwiarygodnienia informacji mężczyzna przedstawił się z imienia i nazwiska oraz podał imię i nazwisko rzekomego oszusta. Twierdził również, że sam zgłasza ten incydent na policję. Ostatecznie zapewnił, że dla bezpieczeństwa musi dezaktywować konto i transakcje jeśli kobieta na swoim smartfonie pilnie zainstaluje aplikację QuickSuport i AnyDesk. Twerdził, że tylko dzięki posiadaniu tej aplikacji można powstrzymać podejrzaną transakcję. Oszust zmanipulował swoją ofiarę. Kobieta uwierzyła, iż rozmawia z pracownikiem banku który chce jej pomóc. Będąc cały czas w kontakcie telefonicznym ze sprawcą, zgodnie z jego wskazówką, zainstalowała na swoim smartfonie żądaną aplikację. Od tego momentu przestępca przejął kontrolę nad rachunkiem bankowym pokrzywdzonej. Pokrzywdzona straciła wszystkie dostępne środki finansowe. Dodatkowo oszuści zaciągnęli kredyt na nazwisko pokrzywdzonej, a uzyskane w ten sposób pieniądze również padły ich łupem.

Policjanci z powiatu łódzkiego wschodniego każdego dnia wysłuchują historii oszukanych osób. Są to oszustwa internetowe jak również metody działania ,,na pracownika banku”. Sprawy, które prowadzą mundurowi dotyczą utraty oszczędności z kont bankowych zaraz po zainstalowaniu na smartfonie lub komputerze aplikacji AnyDesk czy QuickSuport. Przy pomocy aplikacji zdalnego pulpitu przestępcy przejmują całkowitą kontrolę nad danymi, aby następnie w dowolny sposób zarządzać kontem swojej ofiary. Kradną oszczędności, a nawet zaciągają kredyty. Wszystko zaczyna się od odebrania telefonu od rzekomego pracownika banku, który wykrył podejrzany przelew, transakcję czy próbę włamania się na konto bankowe. W każdym przypadku punktem wyjściowym działania oszustów jest zainstalowanie przez pokrzywdzonych aplikacji AnyDesk.

Mechanizm działania sprawców oszustwa metodą ,,na pracownika banku” :

  • Przestępcy dzwonią do swojej ofiary z prawdziwego numeru telefonu banku. Po sprawdzeniu na stronie banku okazuje się, że numer „jest prawdziwy”, bo jest podawany na jego oficjalnej stronie internetowej jako numer do kontaktu. Pamiętaj, pod numer telefonów można się podszyć. Od tego momentu pokrzywdzonym wyłącza się czujność, bo przecież dzwoni pracownik banku bądź kierownik placówki z poprawnego numeru telefonu z ważną informacją dotyczącą rachunku bankowego. Taka sytuacja wielu osobom "wyłącza" czujność.
  • Dzwoniący przedstawia się jako pracownik bądź kierownik banku, który kontaktuje sią w istotnej sprawie dotyczącej bezpieczeństwa rachunku. Oszust najczęściej twierdzi, że bank wykrył podejrzaną transakcję czy próbę włamania na rachunku, dlatego prosi o współpracę, aby nie dopuścić do oszustwa. Często „proszą” o sprawdzenie ruchów na koncie, podstępnie wypytując o stan konta i dostępne środki finansowe.
  • Sprawcy nalegają również na to, by “zgodnie z regulaminem banku”, pracownik działu technicznego, czy informatyk przeskanował ( urządzenie: telefon lub komputer) pod kątem wirusów. W tym celu chcą się połączyć z Tobą przez aplikację na przykład AnyDesk bądź QuickSuport, którą rzekomo trzeba mieć zainstalowaną. W czasie rozmowy nalegają na zainstalowanie tej aplikacji, ponieważ “regulamin banku tego wymaga” .
  • Prowadzą rozmowę w taki sposób, że osoba nie ma czasu zastanowić się i wykonuje wszystkie polecenia jakich żąda przestępca. W ten sposób oszust z pomocą pokrzywdzonego wykonuje operacje na koncie. Dzięki aplikacji AnyDesk oszuści wiedzą wszystko, co osoba robi na smartfonie czy komputerze, widzą też kody potrzebne do autoryzowania transakcji. W taki sposób przejmują kontrolę nad rachunkiem i „ czyszczą” konto z dostępnych środków finansowych.

Jak nie stać się ofiarą? Zawsze zachowaj czujność, nie działaj pochopnie. Koniecznie upewnij się z kim rozmawiasz, nie daj się zmanipulować. Jeśli zadzwoni do Ciebie ktoś z banku ROZŁĄCZ SIĘ. Skontaktuj się z bankiem, najlepiej osobiście udaj się na placówki bankowej lub natychmiast samodzielnie zadzwoń na infolinię swojego banku (pod numer, który znajdziesz na stronie internetowej swojego banku). Jeśli telefon z tej placówki był prawdziwy, to konsultant z infolinii, na którą dzwonisz, będzie wiedział o co chodzi. W podejrzanej sytuacji, dla własnego bezpieczeństwa, przelej część swoich oszczędności na inny rachunek w innym banku, wówczas nie stracisz dostępu do całości swoich środków.

Pamiętaj, że tego rodzaju przestępstwa są trudne do wykrycia, a szanse na odzyskanie utraconych w ten sposób środków finansowych, praktycznie są znikome. Często również bank nie uwzględnia reklamacji ponieważ pokrzywdzeni sami umożliwili oszustom dostęp do swojego konta, instalując na ich polecenie aplikację zdalnego pulpitu.

Jeśli padłeś ofiarą takiego oszustwa, zgłoś ten fakt na Policji i złóż reklamację do banku!

 

 

sierż. sztab. Aneta Kotynia

 

Powrót na górę strony